Blog
Producenci
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Czym zastąpić cukier? 0
Czym zastąpić cukier?

Oto kilka propozycji:

 

1. Miód

Głównym składnikiem miodu są cukry - fruktoza i glukoza, które są bardzo dobrze przyswajalne przez nasz organizm. Miód zawiera również niewielkie ilości składników mineralnych - wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, potasu, fluoru, kobaltu i jodu. Żelazo z miodu jest przyswajalne w około 60% i wykorzystywane do produkcji hemoglobiny. Miód zawiera witaminy z grupy B, białka, garbniki, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne. Jednocześnie indeks glikemiczny i kaloryczność miodu jest bardzo zbliżony do zwykłego cukru.

 

2. Ksylitol - cukier z brzozy

Jest równie słodki jak zwykły cukier, ale zawiera o 40% mniej kalorii. Ma 14-krotnie mniejszy indeks glikemiczny od cukru. Ksylitol wzmacnia układ immunologiczny, broni przed chronicznymi chorobami i ma właściwości opóźniające proces starzenia się. Ksylitol jest bardzo wskazany w profilaktyce osteoporozy, ponieważ zwiększa przyswajanie wapnia. Ma właściwości bakteriobójcze i zapobiega rozwojowi bakterii. Pomaga utrzymać mineralizację zębów i nie powoduje próchnicy jak cukier. Pomimo tak wielu zalet ksylitol może wywołać efekt przeczyszczający - jednak jest to bardzo indywidualne.

 

3. Erytrytol

Ma bardzo niski indeks glikemiczny i takie same właściwości co ksylitol - jednak, co bardzo ważne, nie przeczyszcza. Zawiera bardzo mało kalorii: 0,4 kcal na 1 gram (dla porównania - cukier to 4 kcal na 1 gram) a jest prawie tak samo słodki jak zwykły cukier.

 

4. Stewia

Jest bardzo słodka (150-300 razy słodsza od cukru) i praktycznie bezkaloryczna. Do produkcji używa się świeżych liści, suszonych lub sproszkowanych. Najbardziej wartościowe są te zielone, zebrane tuż przed kwitnieniem rośliny. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę C oraz cenne minerały: magnez, chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka. W medycynie naturalnej używana jest jako środek wzmacniający, moczopędny i bakteriobójczy.

 

5. Syrop klonowy

Pobiera się go z pnia klonu. Zawiera dużo cukru (sacharozy), witaminy (głównie z grupy B, niacynę, biotynę, kwas foliowy) oraz składniki mineralne takie jak wapń, fosfor, potas, magnez, mangan. Syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód.

 

6. Syrop z agawy

Charakteryzuje się smakiem porównywalnym do rozrzedzonego miodu lub lekkiego syropu klonowego. Zawiera cukier prosty - fruktozę, która jest dużo wolniej przyswajalna przez organizm niż powszechnie stosowana sacharoza lub glukoza. Syrop posiada niski indeks glikemiczny (jest on około cztery razy niższy niż w przypadku miodu), jednak w dużej ilości (dzięki fruktozie) może przyczyniać się do zaburzeń pracy wątroby i otyłości.

 

7. Syrop daktylowy

Produkowany jest ze świeżych owoców. Posiada wszystkie wartości witaminowe zawarte w daktylach. Owoce daktylowca zawierają dużą ilość cukrów. Obok cukrów w syropie występują białka, tłuszcze, karoteny, witaminy z grupy B (brak w nim witaminy B12), witamina E, wapń, żelazo i fosfor.

 

8. Melasa z karobu, trzcinowa, buraczana

Melasa jest produktem ubocznym powstającym podczas produkcji cukru. Jest to ciemnobrązowy, gęsty syrop. Jest dobrym źródłem żelaza niehemowego, dlatego może być stosowana przez osoby z anemią, kobiety w ciąży i karmiące oraz sportowców i rekonwalescentów. Melasa z karobu jest doskonałym źródłem minerałów, poprawia trawienie i można ją stosować przy zaburzeniach żołądkowo-jelitowych. Może być pomocna w leczeniu astmy i problemów wywołanych przez alergie, wspomaga kurację antygrypową i przeciwkaszlową oraz odporność organizmu.

 

9. Inulina

Jest probiotykiem - stymuluje rozwój prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. Posiada niską wartość kaloryczną (150 kcal/100g) i delikatną słodkość. Jest 10 razy mniej słodka niż cukier. Inulina posiada również właściwości żelujące, zagęszczające i stabilizujące. Może hamować łaknienie i zwiększać uczucie sytości. Jednak należy nie przesadzać z ilością inuliny, ponieważ może wywołać wzdęcia.

 

10. Cukier kokosowy i nierafinowany cukier

Cukier kokosowy i nierafinowany cukier to nadal cukier. Nierafinowany cukier to sproszkowany sok trzcinowy. Zawiera 20 razy więcej żelaza i cynku niż cukier oczyszczony. Oba nie są bezpieczne dla diabetyków i osób borykających się ze zbyt wysokim poziomem cukru we krwi.

 

11. Surowe owoce

Dojrzałe owoce są lepiej strawne i słodsze. Fruktoza zawarta w owocach, dzięki błonnikowi i substancjom aktywnym, jest dużo bardziej bezpieczna niż ta wyekstrahowana, w postaci proszku, soków, napojów czy też dodawana do słodkości. Można nimi osładzać owsiankę, koktajle, ciasta czy ciasteczka. Jest to najzdrowszy i najmniej przetworzony zamiennik cukru.

 

12. Musy owocowe

Są słodsze od surowych owoców ponieważ pozbawione są wody. Mus można wykorzystać do wszystkiego, co wymaga słodzenia.

 

13. Suszone owoce

Rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki, krążki z jabłek - suszone owoce są naturalnie słodkie. Poza licznymi minerałami i witaminami zawierają również błonnik. Jednak osoby ze zbyt wysokim poziomem glukozy we krwi powinny stosować je z umiarem. Używać ich można zarówno do wypieków, zastępując cukier lub osładzając koktajle czy owsiankę.

 

14. Daktyle

Świeże daktyle posiadają niższy indeks glikemiczny niż suszone. Pomimo zawartości sporej ilości cukrów prostych, mogą być stosowane w diecie cukrzyków dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl