Blog
Producenci
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Czy burak jest dobry dla sportowców? 0
Czy burak jest dobry dla sportowców?

Buraki kryją w sobie mnóstwo fantastycznych niespodzianek odżywczych i zdrowotnych. W surowej postaci mają niski indeks glikemiczny, wspomagają m.in. przemianę materii i usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu. Picie soku z buraków może poprawić jego wydolność nawet o kilkanaście procent.

Surowe buraki mają niski indeks glikemiczny (IG 30) jednak po ugotowaniu IG waha się w granicach 65, dlatego osoby chore na cukrzycę powinni uważać na nie. Zawierają witaminę A, C i witaminy z grupy B dzięki czemu wzmacniają odporność organizmu (polecane są szczególnie przy infekcjach wirusowych) i wspomagają funkcjonowanie układu krwionośnego, mięśniowego, a także pamięci. Wapń zawarty w buraku wspiera kości i zęby, a magnez zwalcza negatywne skutki stresu oraz wspomaga funkcjonowanie mózgu. Ponadto sód i potas odpowiadają za gospodarkę wodną organizmu, mangan zaś wchodzi w skład m.in. enzymów. Ciekawostką jest to, że buraki posiadają w swoim składzie miedź, która odpowiada za gospodarkę żelaza, kości oraz kolagen.

Buraki wspomagają ogólną odporność i zmniejszają katar. Spowalniają procesy starzenia się, obniżają ciśnienie, poziom cholesterolu i przeciwdziałają zgadze. Betainy zawarte w warzywie są silnymi barwnikami przeciwutleniającymi o korzystnym wpływie na organizm. Buraki zapobiegają zaburzeniom równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, która może być spowodowana zbyt wysokim spożyciem mięsa. Wspomagają również przemianę materii i usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu.

Niestety długotrwałe spożycie nadmiaru azotanów, które buraki mają w swoim składzie, może wpływać ujemnie na ogólne parametry krwi, prowadząc także do anemii, szczególnie niekorzystnej w trakcie ciąży. Z jednej strony sok z surowych buraków przynosi liczne korzyści, jednak ze względu na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiaru ich spożycia korzystniej jest się wstrzymać ze zwiększoną podażą szczególnie w trakcie ciąży i karmienia piersią. Zamiast buraków powinniśmy wówczas sięgać po bogactwo ogólnodostępnych warzyw i owoców – jest w czym wybierać.

Zawarte w soku z surowych buraków azotany są niezwykle korzystne w sportach wytrzymałościowych. Liczne badania naukowe potwierdzają, że spożycie soku z surowych buraków zmniejsza koszt tlenowy aktywności fizycznej, tym samym zwiększając ogólną wydolność organizmu.

Istnieje mnóstwo przepisów z zastosowaniem buraków - barszcz, zupa jarzynowa, sałatki, surówki, chłodnik, botwinka, a także na słodko – ciasta i muffiny, oraz wiele innych.

Zaczerpnięte z: lokalnyrolnik.pl

 

Naszą propozycją na wykorzystanie buraka jest koktajl.

 

Potrzebujesz:

- jabłko duże (lub 2 małe)

- banan

- burak średniej wielkości

wiórki kokosowe lub masło orzechowe

mleko roślinne (około 1 szklanki)

 

 

 

 

Buraka obierz i pokrój w kostkę (jeśli masz blender małej mocy - możesz zetrzeć na tarce o grubych oczkach). Z jabłka wytnij gniazdo nasienne, podziel na mniejsze części. Wszystkie składniki wrzuć do blendera i wlewaj po trochu mleko roślinne - ilość dostosuj do ulubionej konsystencji.

 

 

Zblenduj i przelej do ulubionej szklanki. Smacznego.

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl